Web Analytics

Ja dat kan……

Ja dat kan…

Ik zit bij familie aan tafel om samen te kijken wat de wensen zijn. Er komen dan heel veel vragen van mij. Dat ook niet anders, er zijn veel mogelijkheden.

Vaak wordt dan de vraag gesteld: Mag dat? Er mag heel veel bij een afscheidsbijeenkomst. Daarom is het van belang dat de familie rustig met een uitvaartbegeleider kan praten. Die heeft veel ervaring en kan dus veel mogelijkheden en voorbeelden geven. Helaas komt ook wel eens de vraag: ‘maar wat vinden andere mensen daarvan?’ Nou, dan ben ik heel duidelijk. Wat de mening van andere mensen is, is niet belangrijk. Het is jullie afscheid. Gelukkig wordt er steeds meer gepraat en nagedacht. Wensen van familie zijn daarom ook zeer gevarieerd.

We gingen vanuit een manege met de rouwauto naar het kerkhof. Voor de auto liepen twee paarden. Vraagt een van de rijders of de paarden mee mogen op het kerkhof. Ja, natuurlijk mag dat. Zorg er maar voor dat de paarden op het pad blijven en de paardenpoep moeten jullie zelf opruimen. En dat hebben ze ook netjes gedaan.

Kan dat? Ja dat kan.

Een crematiedienst op maandagmorgen om 10.00 uur. De familie wilde graag tijdens de dienst een toost uitbrengen. Dus werden er tijdens de dienst dienbladen met prosecco binnengebracht en werd gezamenlijk een toost uitgebracht. De stemming was zeker niet somber.

Kan dat? Ja dat kan.

Op vrijdag voor carnavalszaterdag, een crematiedienst met zeker 250 gasten. De jonge dame van wie afscheid werd genomen vond carnaval geweldig. Daarom werd er op de rouwkaart gezet om in carnavalstenue te komen. Daar is zeer kleurrijk gehoor aan gegeven. Ik zal deze dienst niet snel vergeten. Een aula vol narren, prinsen en prinsessen, boeren en boerinnen en ga zo maar door. Ook ik was verkleed.

Kan dat? Ja dat kan.

Een dienst waarbij de familie na afloop alle gasten een kaarsje in een kaarsenhouder met daarop de foto van de overledene mee wil geven. Voorzien van haar eigen, handgeschreven naam.

Kan dat? Ja dat kan.

Een familie wilde graag de crematiedienst laten plaatsvinden met een open kist. De gasten werden van te voren, in de rouwkaart, hiervan op de hoogte gesteld – niet iedereen vindt dit prettig. Maar als dit de wens van de familie is…

Kan dat? Ja dat kan.

Doedelzakspelers die van buiten door de gang naar de aula liepen, daar even bleven staan spelen en via de andere gang weer naar buiten liepen. Dus geluid dat aankomt en weer weggaat.

Kan dat? Ja dat kan.

De weduwe had een hekel aan sprekers en levensverhalen. Zij wilde helemaal geen sprekers tijdens de afscheidsbijeenkomst van haar man, maar uitsluitend muziek. Klassieke muziek. Dus alle gasten hebben een half uurtje naar klassieke muziek zitten luisteren.

Kan dat? Ja dat kan.

Na afloop van de crematiedienst werden er viltstiften en stickers klaargezet. Alle gasten mochten een persoonlijke afscheidsgroet op de kist schrijven voordat ze de aula verlieten.

Kan dat? Ja dat kan.

Een afscheidsdienst in de huiskamer van de zorginstelling. De overledene vond gebakjes heel erg lekker. Daarom werden er tijdens en niet na de afscheidsbijeenkomst lekkere gebakjes gegeten.

Kan dat? Ja dat kan.

Zo heb ik uit eigen ervaring zoveel mooie, indrukwekkende voorbeelden. Die komen hier in deze column nog wel eens ter sprake. Er kan dus heel veel. Dan is het belangrijk dat je uitvaartbegeleidster die ervaring heeft, tijd voor je heeft en met je meedenkt. Een familie mag altijd zelf het uitvaartbedrijf kiezen. Je ziet dat vaak omschreven in advertenties. Er staat dan: ongeacht of en waar u verzekerd bent…… Vaak wordt hier overheen gelezen, of beseft men niet goed wat de betekenis hiervan is. Juridisch is dat zelfs vastgelegd. Een familie mag altijd zelf een keuze maken van welk uitvaartbedrijf men gebruik wil maken.

Kan dat? Ja dat kan.

Het is dan ook fijn om te horen dat een familie belde met de uitvaartverzekering om een overlijden te melden. Aan de telefoon werd (gelukkig) aan de familie uitlegd dat ze niet verplicht waren om gebruik te maken van het uitvaartbedrijf van deze verzekering. Er werd geadviseerd om daar zelf een keuze in te maken. Dat heeft de familie dan ook gedaan. Kijk, dat is eerlijk zijn. De familie op de eerste plaats zetten. Oog hebben voor de wensen van de familie.

Vaak wordt er te veel negatief gepraat over uitvaartbedrijven. De zwarte kraaien. Zo zie je maar weer dat wij, gepassioneerde uitvaartondernemers, allemaal hetzelfde willen.
Begeleiden en uitvoeren van wat de familie wil.

En ja… dat kan altijd.

Willemijn Bakx
06 29 17 64 37
www.bakx-uitvaartzorg.nl
www.afscheidshuisliempde.nl
www.afscheidshuisboxtel.nl